Γεννημένος στης 14 Ιουλίου του 1934 στο Παρίσι, ο Gotlib ή όπως είναι το πραγματικό του όνομα, Marcel Gotlieb, αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία των Γαλλικών κόμικς. Με το έργο που παρουσιάσε όλα αυτά τα χρόνια, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην μετάβαση των κόμικς από μια καθαρά παιδική ασχολία και διασκέδαση, σε ένα πιο ώριμο μέσο που απευθύνεται και σε μεγαλύτερης ηλικίας αναγνωστικό κοινό. Δούλεψε από το πόστο του σχεδιαστή, του σεναριογράφου και εκδότη και βοήθησε αισθητά στην ανάπτυξη της κουλτούρας των κόμικς στην Γαλλία αλλά και στην διεύρυνση τους ως κλάδος εργασίας.
Μέλος μιας εβραικής οικογένειας πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια αφού βίωσε από μικρός τον αντισημιτισμό. Χωρίς πολλές οικονομικές δυνατότητες, δούλευε σε διάφορες δουλειές ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα εφαρμοσμένων τεχνών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να πιάσει την πρώτη του δουλειά ως letterer στον Γαλλικό εκδοτικό οίκο Opera Mundi που μετέφραζε και δημοσίευε Αμερικάνικά Comic Strips. To 1959 ξεκινά να εικονογραφεί παιδικά βιβλία και βιβλία εκμάθησης ζωγραφικής.
To 1962 δημοσιεύει τα πρώτα προσωπικά του κόμικ Gilou , Klop , και Gai -Luron . Το Gai - Luron που έχει σαν βασικό ήρωα ένα σκύλο που θυμίζει τον Droopy, εμφανίζεται μέσα από τις σελίδες του περιοδικού Pif -Gadfet και κάνει αισθητή την παρουσία του στον χώρο των κόμικς.
Το 1965 παρουσίασε τα strips του στο περιοδικό Pilote , τα οποία υποδέχθηκε με ενθουσιασμό ο συν -ιδρυτής και εκδότης του Rene Goscinny. Μαζί δημιούργησαν την σειρά Les Dingodossiers. Σενάριο Goscinny, σκίτσα Gotlib. Μια σάτιρα ποικίλης θεματολογίας. Το 1967 ο Goscinny λόγω φόρτου εργασίας ζητάει από τον Gotlib να συνεχισει μόνος του την σειρά. Αυτός αποφάσισε να ξεκινήσει ένα νέο τίτλο με το όνομα Rubrique-à-brac που είχε το ίδιο format με το Dingodossiers αλλά απευθυνόταν σε πιο ενήλικο κοινό. Είχε κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα από την Μαμούθ Κόμικς με τον τίτλο ''διαβολομαζέματα''.
Στην πορεία αποφασίζει να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο σενάριο και ελαττώνει την ενασχόληση του με το σχέδιο. Συνεργάζεται με κορυφαίους σχεδιαστές όπως Bretecher, Moebius, κ.α. Με τον Alexis δημιούργησαν το Cinemastok , μια υπέροχη παρωδία διάσημων κινηματογραφικών ταινιών. Το 1971 δημιουργεί με τον κορυφαίο Lod, τον Superdupont. Ένα Γάλλο Super Hero που αποτελεί μια σάτιρα στον Γαλλικό σωβινισμό.
Το 1972 αποχωρεί από το Pilote και φτιάχνει μαζί με τους Mandryka και Bretecher το περιοδικό Le echo des savvanes. Εκεί οι ιστορίες του γίνονται ακόμα πιο προκλητικές και πικάντικες. Άλλωστε σε όλη την καριέρα του ισορροπούσε πάντα μεταξύ του επιτρεπτού και μη.
Το 1975 αποχωρεί και από το Le echo des Savvanes και ιδρύει το Fluide Glacial...Δεν θα πω τίποτα παραπάνω από το ότι εκεί γράφει κ σχεδιάζει ένα τίτλο που η Ελληνική του μετάφραση είναι '' το πορνόπαπο''..... Μέσα από όλα αυτά τα περιοδικά απέδειξε πως εκτός από τις ιστορίες του είναι προοδευτικός και σαν άνθρωπος, αφού ανακάλυψε και προώθησε νέα ταλέντα όσοι λίγοι. Το 1991 του απονέμεται και το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ της Angouleme για το έργο του.
Ένα σύνολο στοιχείων θα έλεγα πως είναι το Trademark της δουλειάς του . Σε ότι αφορά το σχέδιο υπάρχει πάντα μια υπερβολή. Έντονες γραμμές, έκδηλη κινητικότητα και εκκωφαντικοί ήχοι είναι κάποια χαρακτηριστικά που παρέμεναν σταθερά σε όλη την διάρκεια της καριέρας του.
Σε ότι αφορά το σενάριο συνδυάζει με υπέροχο τρόπο διάφορα είδη ευφημισμού, όπως το Αγγλικό χιούμορ - πολλές φορές μακάβριο, το Εβραιοαμερικανικό χιούμορ με τέτοιο τρόπο που έχει κατηγορηθεί πολλές φορές ως αιρετικός και άθεος αλλά και το Γαλλικό χιούμορ με πολλές δόσεις ερωτισμού, πότε πρόστυχου και πότε όχι.
Πολύ σημαντικό κεφάλαιο ο Gotlib για τα χιουμοριστικά κόμικς παγκοσμίως. Μπροστάρης ενάντια στην λογοκρισία και πρωτοπόρος στο σπάσιμο των ταμπού. Ασεβής, ριζοσπαστικός και ιδιοφυής, έδωσε στην 9 τέχνη έναν αέρα ελευθερίας όσο λίγοι.
Μέλος μιας εβραικής οικογένειας πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια αφού βίωσε από μικρός τον αντισημιτισμό. Χωρίς πολλές οικονομικές δυνατότητες, δούλευε σε διάφορες δουλειές ενώ παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα εφαρμοσμένων τεχνών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να πιάσει την πρώτη του δουλειά ως letterer στον Γαλλικό εκδοτικό οίκο Opera Mundi που μετέφραζε και δημοσίευε Αμερικάνικά Comic Strips. To 1959 ξεκινά να εικονογραφεί παιδικά βιβλία και βιβλία εκμάθησης ζωγραφικής.
To 1962 δημοσιεύει τα πρώτα προσωπικά του κόμικ Gilou , Klop , και Gai -Luron . Το Gai - Luron που έχει σαν βασικό ήρωα ένα σκύλο που θυμίζει τον Droopy, εμφανίζεται μέσα από τις σελίδες του περιοδικού Pif -Gadfet και κάνει αισθητή την παρουσία του στον χώρο των κόμικς.
Το 1965 παρουσίασε τα strips του στο περιοδικό Pilote , τα οποία υποδέχθηκε με ενθουσιασμό ο συν -ιδρυτής και εκδότης του Rene Goscinny. Μαζί δημιούργησαν την σειρά Les Dingodossiers. Σενάριο Goscinny, σκίτσα Gotlib. Μια σάτιρα ποικίλης θεματολογίας. Το 1967 ο Goscinny λόγω φόρτου εργασίας ζητάει από τον Gotlib να συνεχισει μόνος του την σειρά. Αυτός αποφάσισε να ξεκινήσει ένα νέο τίτλο με το όνομα Rubrique-à-brac που είχε το ίδιο format με το Dingodossiers αλλά απευθυνόταν σε πιο ενήλικο κοινό. Είχε κυκλοφορήσει και στην Ελλάδα από την Μαμούθ Κόμικς με τον τίτλο ''διαβολομαζέματα''.
Στην πορεία αποφασίζει να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο σενάριο και ελαττώνει την ενασχόληση του με το σχέδιο. Συνεργάζεται με κορυφαίους σχεδιαστές όπως Bretecher, Moebius, κ.α. Με τον Alexis δημιούργησαν το Cinemastok , μια υπέροχη παρωδία διάσημων κινηματογραφικών ταινιών. Το 1971 δημιουργεί με τον κορυφαίο Lod, τον Superdupont. Ένα Γάλλο Super Hero που αποτελεί μια σάτιρα στον Γαλλικό σωβινισμό.
Το 1972 αποχωρεί από το Pilote και φτιάχνει μαζί με τους Mandryka και Bretecher το περιοδικό Le echo des savvanes. Εκεί οι ιστορίες του γίνονται ακόμα πιο προκλητικές και πικάντικες. Άλλωστε σε όλη την καριέρα του ισορροπούσε πάντα μεταξύ του επιτρεπτού και μη.
Το 1975 αποχωρεί και από το Le echo des Savvanes και ιδρύει το Fluide Glacial...Δεν θα πω τίποτα παραπάνω από το ότι εκεί γράφει κ σχεδιάζει ένα τίτλο που η Ελληνική του μετάφραση είναι '' το πορνόπαπο''..... Μέσα από όλα αυτά τα περιοδικά απέδειξε πως εκτός από τις ιστορίες του είναι προοδευτικός και σαν άνθρωπος, αφού ανακάλυψε και προώθησε νέα ταλέντα όσοι λίγοι. Το 1991 του απονέμεται και το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ της Angouleme για το έργο του.
Ένα σύνολο στοιχείων θα έλεγα πως είναι το Trademark της δουλειάς του . Σε ότι αφορά το σχέδιο υπάρχει πάντα μια υπερβολή. Έντονες γραμμές, έκδηλη κινητικότητα και εκκωφαντικοί ήχοι είναι κάποια χαρακτηριστικά που παρέμεναν σταθερά σε όλη την διάρκεια της καριέρας του.
Σε ότι αφορά το σενάριο συνδυάζει με υπέροχο τρόπο διάφορα είδη ευφημισμού, όπως το Αγγλικό χιούμορ - πολλές φορές μακάβριο, το Εβραιοαμερικανικό χιούμορ με τέτοιο τρόπο που έχει κατηγορηθεί πολλές φορές ως αιρετικός και άθεος αλλά και το Γαλλικό χιούμορ με πολλές δόσεις ερωτισμού, πότε πρόστυχου και πότε όχι.
Πολύ σημαντικό κεφάλαιο ο Gotlib για τα χιουμοριστικά κόμικς παγκοσμίως. Μπροστάρης ενάντια στην λογοκρισία και πρωτοπόρος στο σπάσιμο των ταμπού. Ασεβής, ριζοσπαστικός και ιδιοφυής, έδωσε στην 9 τέχνη έναν αέρα ελευθερίας όσο λίγοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου